Studio

Miks i Master

Miks to połączenie nagranych ścieżek (instrumenty, wokale) w jeden utwór. Tak obrabiane są nagrania Taylor Swift, The Legendary Pink Dots, Zenka Martyniuka i wszystkich innych artystów na całym świecie.

Z taką samą uwagą podchodzimy do nagrań profesjonalistów i amatorów. Chcesz mieć nagranie, które brzmi zawodowo? Odezwij się do nas. Jeśli kupisz podkład muzyczny np. ze strony iSing czy midi24, potem do niego zaśpiewasz i nagrasz swoją ulubioną piosenkę, to też je obrobimy.

Master to plik przygotowany do wydania płytowego CD/DVD lub dla platformy streamingowej (Spotify, Tidal, Apple Music, YouTube, itp.).

Tworząc plik Master uwzględniamy wszystkie wytyczne techniczne dla danej platformy. Potem przeprowadzamy drobiazgową kontrolę głośności i dynamiki, aby Twoje nagranie brzmiało jak najlepiej.

Naprawa dźwięku

Zdarza się, że nagrania się nie udają, szczególnie gdy są robione w terenie na żywo. Czasami zawodzi główny mikrofon i pozostaje tylko dźwięk z kamery. Innym razem nagrywają się się niechciane dźwięki albo wszystko szumi, bo klimatyzacja jest za głośna. Innym razem dźwięk się przesteruje i trzeszczy albo wraz z mową nagrywa się irytujący pogłos i ciężko zrozumieć słowa.

Lista nieszczęść, jakie się mogą przytrafić w czasie nagrania, jest całkiem spora. Wtedy wkraczamy my.

Audio

Pliki audio prześlij nam dokładnie w takiej formie, jak masz. Nie konwertuj do innych formatów, żeby przypadkiem czegoś nie pogorszyć. Po naprawie odeślemy je w takim samym formacie, albo na życzenie w dowolnym innym.

Wideo

W przypadku nagrań wideo przyślij cały plik z filmem. Wyjmiemy z niego ścieżkę dźwiękową, obrobimy i włożymy na miejsce. Jeśli potrzeba, możemy przekodować także film do innego formatu, np. odpowiedniego dla YouTube.

Jak przebiega proces naprawy?

Tak jak u lekarza. Najpierw trzeba zbadać pacjenta. Prześlij do nas nagrania, musimy je osłuchać. Dodaj swój komentarz, bo może zależy Ci na czymś szczególnym. W odpowiedzi otrzymasz informacje:

  • co możemy z tym zrobić
  • jaki będzie koszt naprawy
  • jak szybko uda nam się naprawić

Dodatkowo prześlemy krótki fragment obrobionego nagrania pokazujący dokładnie co udało nam się osiągnąć. Wtedy zdecydujesz, czy warto.

Co można naprawić?

Nikt nie powtórzy ślubu albo kilkugodzinnej konferencji tylko dlatego, że dźwięk się źle nagrał. Na szczęście zawsze coś można poprawić. Czasem problemy z dźwiękiem udaje się usunąć całkowicie, a czasem można je znacząco zmniejszyć i złagodzić. Warto spróbować.

Odszumianie

Bardzo powszechna i irytująca wada, która potrafi zrujnować cały efekt nagrania, a nawet powoduje niezrozumienie mowy. Źródłem szumu może być np. hałas ulicy, odgłos klimatyzacji lub zakłócenia elektromagnetyczne.

Na szczęście prawie zawsze możliwe jest znaczne ograniczenie szumu, a czasem nawet całkowite jego usunięcie.

Usuwanie pogłosu

Pogłos sali pomaga woklaistom. Ale na konferencjach i w nagraniach lektorskich bardzo przeszkadza, Zamazuje przekaz i obniża jego czytelność.

W tych przypadkach wskazane jest jego usunięcie, albo przynajmniej mocne zredukowanie.

Wyrównanie głośności

Poziom głośności nagrań często się zmienia. Na przykład w nagraniu konferencji, jedną z osób słychać bardzo głośno, a drugą za cicho, ponieważ odsunęła za daleko mikrofon.

Poziomy dźwięku trzeba wyrównać, aby słuchacz miał odpowiedni komfort odsłuchu.

Łagodzenie przesterowań

O przesterowaniu mówimy wtedy, gdy w czasie nagrywania rejestrator ma ustawione zbyt duże wzmocnienie sygnału. Wtedy najgłośniejsze dźwięki są ucinane i pojawia się nieprzyjemne charczenie.

Całkowite usunięcie przesterowania jest niemożliwe, ale można ten efekt znacznie złagodzić, aby nie był dokuczliwy.

Przykład:

Złagodzenie przeterowania w sesji muzyki elektronicznej live:

Artysta: Maszyna Wyobraźni – Krzysztof Dumka

Poprawa barwy

Dobre nagranie posiada odpowiednie proporcje pomiędzy dźwiękami niskimi, średnimi i wysokimi. Wtedy brzmi naturalnie. Te proporcje czasem bywają zachwiane, np. z powodu właściwości mikrofonu użytego do nagrania.

Jeśli materiał ma brzmieć dobrze, wtedy warto przywrócić prawidłową barwę dźwięku.

Usuwanie zbędnych dźwięków

W nagraniach innych niż studyjne nigdy nie przewidzisz co się może zdarzyć. Ktoś kichnie, obok przejedzie samochód, pies zaszczeka, albo ktoś trąci mikrofon.

Takie dźwięki odciągają uwagę i rujnują nagranie. Czasem udaje się je usunąć.

Strojenie wokali

Nikt nie śpiewa idealnie. Nawet profesjonalni wokaliści robią błędy i zdarza im się nie trafić w dźwięk lub zgubić rytm.

Zajmujemy się precyzyjną naprawą nagrań wokalu. Używamy do tego najlepszego na świecie programu Melodyne. Melodyne nie jest auto-tunem, więc nie poprawia wokalu jak automat. To my, bazując na naszym wokalnym doświadczeniu podejmujemy decyzję który dźwięk i w jaki sposób poprawić oraz czy w ogóle go ruszać.

Śpiew jest pełen ekspresji. Interpretacja artysty wzbogacona o wibrata, glissanda czy zmiany dynamiki, musi utrzymać swój charakter. Nie wolno nam tego niszczyć. I chociaż potrafimy uprasować dźwięk i zrobić z niego schodki jak Cher w utworze “Believe” (co powtarza obecnie mnóstwo artystów) to my tak nie robimy.

Na czym polega strojenie wokali?

Wbrew pozorom, jet to dość żmudny i złożony proces. Najpierw w programie Melodyne rozkładamy ścieżkę wokalu na pojedyncze dźwięki. Obserwujemy przebieg intonacji i korygujemy nieczystości, szczególnie tam, gdzie one rażą. Nietrafione interwały, podjazdy, niedokładny rytm trzeba poprawić. Usuwamy mlaśnięcia, przyciszamy oddechy.

Dopracowujemy przejścia między dźwiękami, poprawiamy formanty. Łagodzimy wybrane sybilanty, jeśli za bardzo się wybijają, a tam gdzie potrzeba, wyrównujemy głośność.

Wszystko to robimy ręcznie, na słuch i na wyczucie, bez korzystania z automatyki.

Jesteśmy całkowicie oddani idei, że poprawiony wokal nie powinien zdradzać tego, że cokolwiek tam było zmieniane. Musi brzmieć czysto i ładnie, po prostu naturalnie. Czy to oznacza, że potrafimy z najgorszego śpiewaka wyczarować wokal godny Eurowizji? Absolutnie nie! Złej emisji i błędów dykcyjnych nie da się poprawić. Robimy co w naszej mocy, ale wszystko w granicach rozsądku.

Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o tym jak śpiewać, aby można było potem poprawić nagranie i żeby Twój głos brzmiał świetnie, to odezwij się do nas. Zróbmy razem jakiś projekt.

Człowiek, to nie robot.

Joanna Krejzler

Dyrygentka

Zapraszamy do współpracy!